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A car-free Berlin city centre …

how does it work?

Our aim is to ensure that the public streets in Berlin are fairly apportioned, healthy, safe, liveable, climate- and environment-friendly. Since we do not believe that politicians are taking the necessary measures to achieve this, we must approach our goals in a direct democratic manner through a referendum.

All Berliners entitled to vote can decide on certain issues and pass laws for Berlin by means of a referendum. This is how we want to make our „Berlin law for road use based on the common good“ a reality.

Berlin law for road use based on the common good

legal framework

  • All streets within the S-Bahn-Ring (except federal highways) will become car-reduced streets after an appropriate transition period.
  • This means that the use of the streets will be limited to walking, cycling and public transport (the so-called „Umweltverbund“).
  • User groups who continue to depend on motor vehicles will receive a respective special use permit, for example:
    • persons with reduced mobility who are therefore dependent on a car
    • public and emergency services (e.g. police, ambulance service, fire department, garbage collection, taxis)
    • commercial and delivery traffic

The „Berlin law for road use based on the common good“ is available for download as PDF file here (full text of the draft law and explanatory memorandum in German).

additional demands

A city with significantly fewer cars changes and beautifies our lives on many levels. However, numerous consequences and repercussions must be considered and also regulated.

Due to the legal requirements for referendums, it is unfortunately not possible to cover all important points in our draft proposal. Therefore, in addition to what is stated in our proposed law, we demand:

barrierefreie, günstigere und perspek­tivisch kostenlose öffentliche Verkehrsmittel

… damit alle Menschen in Berlin unab­hängig vom Geld­beutel mobil sind. Dazu gehört der Ausbau der ÖPNV-Infrastruktur.

soziale Wohnungspolitik und besseren Mieter*innenschutz

Ein schöneres Leben durch weniger Autos darf nicht zu steigenden Mieten und Ver­drängung führen. Wir fordern daher Milieu­­schutz für auto­­reduzierte Stadtteile.

flächendeckende Parkraumbewirtschaftung

… in an die Umweltzone angrenzenden Stadtteilen, damit sie nicht mit Autos von Innenstädter*innen zugeparkt werden.

frei werdende Flächen für alle

Diese sollten im Sinne der Stadt­gemeinschaft genutzt werden, z. B. für öffent­lichen Nahverkehr, Grün­anlagen und Spielflächen. Keine Privati­sierung von öffent­lichem Raum!

Tempo 30 auf allen zukünftigen autoreduzierten Straßen

und Herabstufung der Berliner Bundesstraßen mindestens innerhalb der Umweltzone.

keine neuen städtischen Schnellstraßen

Durch neue Straßen entsteht nur mehr Verkehr. Neubau von Schnellstraßen ist in Zeiten des Klimawandels nicht zeitgemäß.

preliminary timetable

the path to the „Berlin law for road use based on the common good“

Zeitplan bis 2023

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